April-24

IFOPAs internationella FOP Awarenes kampanj.

– I år representerade Svenska FOP-föreningen hela sex länder. En del extra jobb mot att bara ha ett språk att ta hand om. Men otroligt värdefullt att vi fick med Estland och Lettland i år, det är första gången som det tas fram material om FOP på dessa språk. Att samarbeta med IFOPA för att stötta och hjälpa familjer gör ju allt lite enklare.  Material för att sprida information om FOP på respektive språk för alla länder vi har medlemmar i känns som ett självklart och viktigt arbete. Även om allt inte blir perfekt så delar vi de inlägg som passar för oss här i Norden och Baltikum.

Det skapar även en gemenskap och en känsla av att vi gör något  tillsammans. Alla kan vara med oavsett FOP-status och var man än bor.

I år har vi även använt matrealet till att börja skapa sidor för våra medlemsländer.

Danmark är klar, de andra sidornas länkar kommer finnas här varefter de är uppe:

• Danmark
  • Norge
  • Finland
  • Estland
  • Lettland

Du hittar inläggen från FOP-awareness kampanjen på vår FB och IG. Vi har ju även ett X-konto, men det använder vi mer som ett visitkort ”vi finns där så att folk skall hitta oss, men är inte särskilt aktiva på X”.

Kika gärna in och följ oss på FB och IG. Dela gärna och sprid vidare information om FOP. Statistiskt sätt bör det snart dyka upp en ny bebis här i Sverige och vår önskan är ju att alla som föds med FOP skall få sin diagnos på BB och snabbt kunna vägledas till rätt stöd.

– Marie H. Fahlberg, ordförande.

Nedan ett axplock av inläggen.

Translate »